Photobucket

MERCUN BOLA, SAMBUT RAYA DAN PUTUS JARI

posted in at 3:55 PTG

akibat main mercun bola

mercun bola, boleh menyebabkan kecederaan dan kecacatan

Sememangnya sambutan hari raya dan bermain bunga api memang sinonim dan mengasyikkan terutama bagi kanak-kanak...ditambah pula bila hari raya semakin dekat bertambah meriahlah jadinya.

Orang dewasapun boleh terikut-ikut sama bermain bunga api, sememangnya kalau diharamkan terus bunga api...akan hilanglah juga suasana kegembiraan kanak-kanak menyambut raya, Bagi penulis bunga api tak semuanya berbahaya,,,jadi yang tak berbahaya tu rasanya pihak berkuasa dapat membenarkan ianya dijual.


Main Mercun Bola - apaajanews
mercun bola photo: kredit to khai

Namun, ada juga mercun yang dikategorikan tidak selamat untuk dijadikan bahan mainan bagi memeriahkan suasanan menyambut hari raya iaitu MERCUN BOLA, bagi penulis apa juga alasannya mercun bola ini tetap berbahaya samada digunakan oleh orang dewasa apatah lagi kanak-kanak.

Kuasa letupannya sangat kuat dan mampu memberi kecederaan parah jika cuai, kecuaian dalam beberapa saat boleh menyebabkan anda cacat seumur hidup, jadi kepada adik-adik dan juga yang dewasa tu sepatutnya berfikir jauh ke hadapan ye, ibu bapa sepatutnya sebagai orang yang paling hampir dalam memantau kegiatan anak-anak bermain bunga api,,,sepatutnya perlu bertegas  tentang hal ini. mereka sepatutnya mengharamkan anak-anak mereka dari bermain MERCUN BOLA... janganlah hanya nak mengharap pada pihak berkuasa semata-mata.

Kalau anak dah cacat siapa yang menyesal, takkan dah terhantuk baru nak tengadah. Tak kanlah setiap tahun bila menjelang hari raya bukan sahaja anda menyambut hari raya, malah anda juga akan menyambut ulangtahun berlakunya kecacatan anggota tubuh badan anda, sesuatu yang terpaksa anda ingati sehingga ke akhir hayat,,,jadi fikir-fikirkanlah wahai adik-adik sekelian.

Penulis menyokong penuh pengharaman mercun bola dan apa juga jenis mercun yang berbahaya dari dijual kepada orang ramai.


apaajanews  | mercun bola | putus jari main mercun | mangsa mercun | mercun dan raya | cacat akibat mercun |      

lima2013

About Author

apaajanews

Selamat datang ke blog ini, kehadiran anda amat saya hargai.penulis akan berusaha untuk ziarah kembali ke blog anda sambil meninggalkan komen.

share