Photobucket

SHORT URL COLLECTION | URL PENDEK

posted in , at 3:19 PTG

Shortening url, short url, - atau memendekkan URL, mengapa kita perlu berbuat demikian, kini memendekkan url semakin banyak digunakan di internet, ianya semakin popular dikalangan pengguna laman sosial(social media network). Konsep laman sosial yang menghadkan penggunaan perkataan, contohnya twitter yang hanya membenarkan penggunaan tidak melebihi 140 character/aksara menjadikan kaedah penggunaan dengan memendekkan URL ini semakin popular dan ianya menjadi suatu keperluan.

URL (Uniform Resource Locator), dalam dunia web adalah alamat sebuah website, dengan menggunakan alamat ini pengguna internet dapat mencari laman web. Oleh karena itu perancangan dan kaji selidik sebelum menamakan url adalah langkah yang lebih baik, bagi memudahkan orang untuk mencari dan mengingatinya. Sekiranya nama url yang panjang dan sukar diingati, maka memendekkan url adalah langkah yang terbaik.

Kebanyakan penggunaan pemendekkan url ini, kebiasaannya digunakan apabila url adalah terlalu panjang dan begitu sukar untuk diingati, seperti contoh:

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=north+sydney+olympic+pool&sll=-33.870565,151.213208&sspn=0.242301,0.528717&ie=UTF8&ll=-33.84939,151.2117&spn=0.007574,0.016522&t=h&z=17

Namun ada juga yang suka-suka menggunakannya, walaupun url mereka tidaklah panjang
menggila seperti diatas, malah alamat url mereka juga mudah diingati. Terdapat banyak penyedia khidmat memendekkan url diinternet, antara yang dirasakan oleh penulis yang baik untuk blogger mahupun pengguna laman sosial gunakan ialah:



bit.ly -

juga bagus memandangkan boleh membuat tracking
seo friendly



is.gd -
http://is.gd/

boleh membuat tracking url
seo friendly

cligs - http://cli.gs/

cligs - semakin mendapat perhatian dan penggunaan ramai kerana antara kelebihannya ialah ia mampu membuat tracking terhadap url pendek, jadi bukan setakat memendekkan, malah anda dapat melihat statistik, setiap url pendek yang telah anda buat. Antara ulasan sokongan terhadap penggunaannya dapat anda lihat pada toprankblog.com

adf.ly - Namun ada juga shortening url yang membolehkan anda, menjana duit sampingan berdasarkan 'click' pada url yang telah anda buat...dan sebarkannya ke serata laman blog atau laman sosial, ramai blogger telah mula menggunakannya terutama ketika 'SHOUT' di blog-blog yang dilawati mereka sila ke sini jika anda ingin menggunakan url pendek disamping menjana duit sampingan. Penulis belum berkesempatan untuk melihat dengan detail, tentang laman web ini dan bagaimana term yang dikenakan kepada pengguna, secara asasnya setiap 4.00/1000 click. adf.ly - dah ramai blogger mula menggunakannya.

Contoh bagaimana, dengan menggunakan url pendek is.gd membolehkan anda membuat tracking visitor, yang datang melalui link yang telah anda sebarkan di serata laman web atau blog yang telah anda lawati:

IS.GD
( http://is.gd/sOJxZF )
This shortened URL (sOJxZF) redirects to:
http://apaajanews.blogspot.com/2011/01/sa-rang-hae-yo-korean-drama.html

untuk melihat statistik url pendek yang telah dibuat, taipkan ' - ' di setiap hujung url pendek, contoh:
http://is.gd/sOJxZF- (Klik pada link url untuk melihat contoh paparan statistik, kemudian klik pada link" I want to see statistics for this URL" )

contoh paparan statistik:
It was created on Tuesday 18th of January 2011 at 05:46 PM.
Visits since creation: 0
Visits this week: 0
Visits today: 0

Akhir kata selamat mencuba...semoga info ini memberi manfaat kepada anda semua. Antara lain-lain 'pemendekkan url yang wujud, yang boleh anda membuat pilihan:

budurl.com - http://budurl.com (kena bayar)

tweetburner - http://tweetburner.com/
snipurl.com - http://snipurl.com/site/index
zi.ma - http://twitter.com/zima (masih membuat upgrade)

tag : benefits-url-shorteners, Custom URL, facebook custom url, custom url shortener, custom url,SHORT URL, URL PENDEK, SEO Friendly Short URL social media top rankblog

lima2013

About Author

apaajanews

Selamat datang ke blog ini, kehadiran anda amat saya hargai.penulis akan berusaha untuk ziarah kembali ke blog anda sambil meninggalkan komen.

share