Photobucket

AAKASH,UBISLATE7 PC TABLET DARI INDIA

posted in at 12:14 PTG

Tablet kini semakin digemari ramai penggunaannya, samada keluaran apple(ipad), samsung (tab) dan kini semakin banyak produk produk dari pelbagai jenama mula diperkenalkan seperti LG, Motorola, HTC dan pelbagai lagi .

ubislate7 - photo credit to : Gurinder Osan
Kini negara India mula mengeluarkan produk tablet pc yang dipanggil AAKASH, yang  bermaksud 'SKY' dalam bahasa Inggerisnya. Tablet yang dikatakan termurah di dunia ini telah dilancarkan pada 05 Oktober 2011 yang lalu.


Seramai 500 pelajar dari bidang kejuruteraan hadir semasa hari pelancarannya dimana mereka ini akan menggunakann dan memberi 'feedback' dalam tempoh 45 hari, tablet ini juga terkenal dengan panggilan  "$35 laptop", berdasarkan target harga jualannya  tidak melebihi  $ 35.00


Pengeluaran pertama ini bakal digunakan pada agensi kerajaan dan pelajar di seluruh India. Produk ini akan dikeluarkan secara kormersial dengan nama UbiSlate7.

SPESISFIKASI :

Developer DataWind
Manufacturer DataWind
Type Tablet computer
Release date 2011 (2011)

Operating system Android 2.2
Power 2100 mAh Li-Po battery, 2-3hr life
CPU 366 MHz processor
Storage capacity Flash memory
2 GB-32 GB microSD slot
Memory 256 MB DDR2 RAM
Display 800 × 480 px
7 in (18 cm) diagonal
Input Multi-touch resistive touchscreen, headset controls
Camera None
Connectivity GPRS and Wi-Fi (802.11 a/b/g/n)
Online services 1 year warranty
Dimensions 190.5 mm (7.50 in) (h)
118.5 mm (4.67 in) (w)
15.7 mm (0.62 in) (d)
Weight 350 g (12 oz)

Jika dilihat dari video fungsinya tidak banyak berbeza dengan lain-lain jenama tablet uang sedia ada seperti samsung tab dan sebagainya,di samping harganya yang jauh lebih murah dari lain lain jenama tablet terkenal.
Bagi yang meminati game-game android, jangan bimbang tablet ini dikatakan berkemampuan untuk bermain game android.
 
Namun kekurangannya ialah tidak mempunyai kamera dan ram hanya 256mb, jika dibandingkan dengan samsung tab yang mempunyai ram 592MB. Alangkah bagusnya sekiranya ram bagi tablet ini boleh diupgradekan dan ditambah aksesori kamera bagi produk kormersialnya nanti. Tablet ubislate7 ini rasanya sudah masuk pasaran di Malaysia, secara tak langsung penulis pernah melihat dan akan membuat susulan lanjut tentang jualannya di Malaysia sedikit masa lagi, bagi memastikan kewujudannya di pasaran dalam negara.



apaajanews | pc tablet | handphone gadjet | datawind | aakash tab | datawind ubislate7 | UbiSlate7android games | "$35 laptop" | sakshat tablet |

lima2013

About Author

apaajanews

Selamat datang ke blog ini, kehadiran anda amat saya hargai.penulis akan berusaha untuk ziarah kembali ke blog anda sambil meninggalkan komen.

share