Photobucket

Rogol Isteri

posted in at 1:24 PTG

Rogol Isteri - kerapkali terbaca kes-kes isteri dirogol malah yang merogol itu adalah suaminya yang sah...mengapa sedemikian, namun kian hari kes-kes isteri enggan mengadakan hubungan intim dengan sang suami semakin kerap kedengaran dan diberitakan melalui media massa.

Kalau pada zaman dahulu ...jika disebut rogol isteri mungkin akan jadi bahan ketawa ...kerana apa yang pastinya si isteri akan di cop sebagai tak pandai jaga suami.

Adakah trend ini perlu dibiarkan menjadi semakin membarah didalam institusi kekeluargaan islam masa kini?
Persoalannya, tidakkah mereka sedar bahawa semasa mereka bernikah dahulu mereka merujuk pada undang-undang syariah...yang menikahkan mereka itu kadi dari jabatan agama bukannya peguam atau hakim...dan mengapakah setelah menghadapi masalah rumahtangga tidak dirujuk ke mahkamah
syariah...ingatlah bahawa kita yang beragama islam perlu merujuk kepada mahkakamh syariah

Dimanakah kiblat kita sebenarnya....duduk ...bertenang dan berfikir dengan waras....bahawa yang kita hadapi ini adalah masalah dalaman rumahtangga...dan perlu kita berfikir sebaik-baiknya...bahawasanya tempat yang paling baik bagi kaum isteri yang beragama islam adalah merujuk kepada mahkamah syariah.

Perlu kita sedari,,,,janganlah kita kiblatkan diri kita kepada NGO ataupun ke balai polis....tidak sekali kali penulis untuk berkata tidak sekiranya kita perlu untuk melapur ke balai polis sekiranya si isteri dizalimi..

Namun apapun yang perlu kita sedar dan tekankan disini adalah sebagai isteri kita perlu merujuk terlebih dahulu ke mahkakamh syariah atau mendapatkan kaunseling daripada JAKIM.

Tidak dinafikan keterlibatan NGO untuk membantu isteri-isteri yang dizalimi, namun NGO yang berkaitan juga harus sedar dalam menangani masalah rumahtangga mereka yang beragama islam, mereka wajib merujuk kepada JAKIM dalam mendapatkan pandangan demi mengelakkan dari berlakunya kekeliruan dari segi perundangan islam tentang hal-hal perkahwinan bagi mereka yang beragama islam.

Kegagalan isteri masa kini dalam menjalankan tanggungjawab untuk melayan suami rasa penulis semakin ketara dan boleh mengundang barah bagi kaum suami. Kebanyakannya memberi pelbagai alasan untuk tidak melayani suami, antara kebiasaannya adalah: kepenatan disebabkan bekerja seharian balik lewat dan bila sampai dirumah sudah kepenatan...rasanya alasan penat tidak boleh dijadikan alasan, si isteri sepatutnya boleh merehatkan diri seketika, atau berbincang dengan suami, untuk menjadualkan masa yang sesuai dalam seminggu untuk bersama suami...rasanya jika ini dapat dilakukan ianya akan lebih baik dan masalah 'merogol isteri' ini dapat diatasi.

Sekiranya kekerapan si isteri untuk mengelak dari mengadakan hubungan intim dengan si suami ini berterusan...apa yang ditakutkan si suami akan terlibat dengan kes-kes 'makan luar' yang sudah semestinya zina yang dikutuk oleh Allah S.W.T.

Malah apa yang ditakuti juga kes-kes penceraian akan menjadi seperti kita menyalin pakaian dan akhirnya institusi kekeluargaan islam akan hancur...apakah itu yang kita inginkan.

Sebuah kisah benar untuk para isteri renungkan:

Penulis tidak ingat bila kisah ini berlaku, mungkin sudah beberapa tahun yang lalu, ketika itu penulis bersama rakan baik sedang minum disebuah restoran, nak dijadikan cerita maka lalulah seorang wanita cantik dari serba seginya...maka sahaja penulis mengacah kawan penulis, penulispun berkata padanya ' kau tengok tu awek cun melecun, tak berkenan ke?'

jawabnya dengan selamba, 'aku tak nak?'
tanya penulis padanya, 'mengapa'
jawab sahabat penulis, ' isteri aku walaupun tak cantik dan body gempal tak ada cutting, dia lebih baik, sebab dia punya servis bagus'.
sambil tersenyum pada penulis.   

e-solat  | Halal JAKIM


Kesimpulan:
NGO yang terlibat dalam menangani masalah isteri-isteri yang dizalimi perlu merujuk kepada JAKIM, bagi isteri yang beragama islam.  
JAKIM sepatutnya perlu tegas dalam kes-kes masalah rumahtangga yang melibatkan mereka yang beragama islam, kes-kes rumahtangga islam hendaklah terlebih dahulu mendapatkan rujukan daripada mereka.
Hubungan intim suami isteri itu adalah ubat 'STRESS' paling baik dalam dunia.
Isteri masa kini perlu menanamkan keutamaan bahawa hubungan intim bersama suami adalah sangat penting dan perlu semarakkan setiap masa...untuk mengelakkan dari berlakunya suasana kedinginan.
Jika KEPENATAN diletakkan sebagai keutamaan dan HUBUNGAN INTIM diletakkan sebagai no2, maka tolok kebahgiaan anda bersama suami akan menghadapai kehancuran.

lima2013

About Author

apaajanews

Selamat datang ke blog ini, kehadiran anda amat saya hargai.penulis akan berusaha untuk ziarah kembali ke blog anda sambil meninggalkan komen.

share