Photobucket

BANGGA DAN BANGGA DIRI ITU BERBEDA

posted in at 1:56 PG

arrogant atau bangga diri atau bongkak dan sombong

bangga diri itu bongkak namanya....

apaajanews - Anak Muda,ilmu itu penting, belajar sehingga berjaya menamatkan pengajian serta bakal menggenggam segulung watikah bernama ijazah itu, besar artinya, genggaman segulung ijazah itulah tandanya bertahun- tahun pengorbanan dan kesabaran itu akhirnya terbayar jua....datang, jengah rasa kepuasan dalam diri...sehingga tergenang air mata tanda kesyukuran pada Ilahi, datang rasa bangga...kerana itu sudah semestinya ada, dek kerana perjuangan peribadi yang hati empunya diri yang dapat mengupasnya...bukan insan lain...hanya empunya diri yang dapat memberikan jawaban yang tepat lagi jitu...

Namun anak muda perasaan bangga itu jangan sampei terubah menjadi bangga diri...kerna, perasaan 'bangga' dan 'bangga diri' berbeda jaraknya, itulah yang bakal membedakan kemuliaan hati seseorang insan yang bergelar manusia....penuh beradab.

Hidup ini masih jauh yang perlu diterokai....Di hari tangan menggenggam ijazah diatas menara gading itu bukan beerti kejayaan hidup .......bakal mengharungi pelbagai, kelut-kemelut resepi manusia...hanya yang bergelar insan akan akan dapat dikenalpasti...oleh hati yang tulus..

Namun kadangkala hanya yang bangga diri bakal berjaya mengepalai segala sesuatu didalam kepompong metropolitan...itu belum tentu kamu tahu, kerna masanya bakal tiba jua...tikam menikam,manis mulut, lakonan opera,......bakal kamu pilih.

Kadangkala kamu bakal menjadi siopera namun tak, kamu sendiri sedari apabila bangga
bertukar menjadi bangga diri......itulah pengalaman mata hatiku yang pernah kulihat didunia yang terbentang luas ini ...

Akhirnya aku berpindah jauh dari dunia penuh opera...sudahku lihat dan aku tahu, sekilas pandang .....siapa opera siapa tidak...DAN siapa bakal opera, dunia perjalanan masih jauh...ijazah sebenar....terbentang luas diluar sana...hanya Jauhari Mengenal Manikam. IKHLAS menjadi Jauhari....itulah Insan.


Nukilan apaajanews 030310

sajak | universiti | bongkak | sombong | ipt |

lima2013

About Author

apaajanews

Selamat datang ke blog ini, kehadiran anda amat saya hargai.penulis akan berusaha untuk ziarah kembali ke blog anda sambil meninggalkan komen.

share