Photobucket

Orang BOYAN atau BAWEAN? - apaajanews

posted in at 1:38 PTG

Kebanyakan TKI di Malaysia adalah warga dari kepulauan BAWEAN,INDONESIA atau lebih biasa disebut BOYAN, kebanyakan mereka bekerja di Malaysia di pelbagai sektor, ada yang dah beranak-pinak di sini, malah ada juga yang telah mendapat taraf PR.

Klik untuk lihat dengan jelas

Mengapa ingin aku tulis, ini adalah kerana kebiasaannya kalau ditanya asal usul mereka mereka akan mengatakan BOYAN, tapi kalau ditanya lokasi geografinya, banyak yang tak tahu nak explain, jadi aku rasa teruja untuk tahu dimanakah lokasi sebenar BOYAN yang dimaksudkan oleh mereka, tau ajalah Indonesia ni terdapat banyak pulau, pulau yang mana satu.



Disini aku dapatkan serba sedikit tentang asal usul dan budaya orang-orang BAWEAN/BOYAN.
Jadi aku search Google dan dapatkan lokasi sebenar di manakah Boyan itu. dan inilah beberapa informasi berkenaan pulau tersebut,


r
ingkasan maklumat pulau BAWEAN : Bawean adalah sebuah pulau yang terletak di Laut Jawa, sekitar 150 kilometer sebelah utara Pulau Jawa. Secara administratif, pulau ini termasuk dalam Kabupaten Gresik, Provinsi Jawa Timur. Kota terbesarnya adalah Sangkapura selain juga Tambak.... Lanjut tentang PULAU BAWEAN


Diantara keistimewaan pulau ini adalah ia mempunyai sejenis haiwan yang dilategori
kan spesis terancam, hanya terdapat di pulau ini iaitu RUSA BAWEAN (AXIS KUHLI) rujuk IUCN





Kedudukan Geografi Pulau Bawean/Boyan

lima2013

About Author

apaajanews

Selamat datang ke blog ini, kehadiran anda amat saya hargai.penulis akan berusaha untuk ziarah kembali ke blog anda sambil meninggalkan komen.

share